fredag 25 maj 2018

Lundell versus Läckberg världens äldsta PR-trick

Ulf Lundell har utkommit med en ny bok, inte så märkligt, han har ju skrivit hela livet. Men här ger han sig på kändisar bland andra Camilla Läckberg. Och hon biter tillbaka. Jo så där kan kändisar hålla på och attackera varandra framhjälpta av pressen. Ibland blir det som i Svenska Akademien där bråken också har följts av en nästan manisk Camilla Läckberg. Enligt henne själv. 

Jag är inte så intresserad av detta för det är klart att Ulf Lundell gillar att provocera. Det tjänar han pengar på. Han har gjort det ett antal gånger förut spelat gossen Ruda i det småborgerliga Grönköping, som det här landet ibland utvecklar sig till. Har träffat honom i egen hög person och han är skorpion så han gillar att stingas lite. Så uppfattar jag honom, men under ytan är han snäll.

Faksimil från Google. 
Vardagar heter boken han nu har skrivit. Min gamla kompis Nina Lekander har recenserat hans bok i Expressen. Hon får moderskänslor för den ack så ensamme Ulf Lundell. Gå inte på det Nina! Han spelar på de strängarna. Han skiljer sig från sin 26 år yngre hustru - ett mer ekonomiskt än romantiskt äktenskap dock - och är en Lars Norén lightversionen om jag uppfattar det rätt. Och han räknar sig som arbetarklass! Ännu en provokation. Inte fasen är han det inte. Även om hans föräldar var det. Klassresa!

Tack Nina för recensionen då behöver jag inte ta mig igenom detta nya mastodontverk på 636 sidor ur manlighetens utskurna värld. Jag försökte läsa DN:s recension, men det blev inte mycket eftersom jag inte prenumererar. Det är dock en "inifrånskildring av en historiskt specifik manlig subjektivitet på utdöende", menar Rebecka Kärde. En språklös och gripande skildring menar hon. Svårbegripligt och abstrakt uttryckt av recensenten. Men så ska ju recensenter i DN skriva.

Gamle stöten Uffe, som fyller 70 nästa år. Den riktiga gubbåldern. Lev väl vill jag säga, där på Österlen och fundera på om det går att bråka vidare om utsiktstornet. Det 18 meter höga betongtornet, som kan kika in i hans hem. Mycket störande tycker han. Han gick hela vägen ända till mark- och miljööverdomstolen, men fick tji där förra året. Det är en konstinstallation enligt Kivik Art Center, som har satt upp det. De fick rätt. Efter åtta års bråk. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar