måndag 23 oktober 2017

Vellinge får inte förbjuda tiggare

Länsstyrelsen har beslutat att Vellinge i Skåne inte får förbjuda tiggare för att de inte anses störa ordningen i kommunen. "En grundförutsättning är att en kommun bara beslutar om sådan lokala ordningsföreskrifter som verkligen behövs. Vellinge kommun har inte i de handlingar som skickats in kunnat visa att ett passivt insamlande av pengar har stört den allmänna ordningen, säger länsöverdirektör Ola Melin på Länsstyrelsen i Skåne som fattade beslutet i dag."

Jag var i Stockholm i dag och upplevde inte tiggandet som särskilt betungande. På Drottninggatan såg jag två tiggare, en satt utanför Åhléns där terroristen körde in i byggnaden i april i år. En annan längre upp på Drottninggatan mitt i vägen och på knä bedjande med en liten tygmössa framför sig. Och en tredje satt utanför Hemköp uppe vid Östermalmstorg. Bättre än senast när jag var i stan. Och det syns också att det inte kommer flera tusen nya invandrare i veckan. Lite blandad befolkning vid T-Centralen, men inget som stör.

Det var till och med så att en invandrare som skulle till sitt extrajobb blev irriterad på den äldre svenska bussföraren när jag var på väg till stan, för det kom aldrig någon ny bussförare när han skulle lämna bussen. Vi stod där en full buss och väntade och väntade i Gustavsberg. Till slut kom två svarta män springande och den ene visade sig vara vår nye bussförare. Han hade kanske sovit? Vad vet jag. Men det löste sig och han körde galet fort in till Slussen. 
Ingen kommun lär få förbjuda tiggande.
Men de är färre i Stockholm.
Mannen nere till höger var
dock kvar på Drottninggatan i dag.
Faksimil från Google.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar