söndag 30 augusti 2015

Julia Caesar var journalist på DN

UPPDATERAT
Jag brukar inte läsa det signaturen Julia Caesar skriver, men i dag gjorde jag det. Om detta är sant som hon berättar i sin krönika i Snaphanen så är det verkligen förskräckligt. Hon avslöjar att hon har blivit förföljd av journalister knutna till DN. Att de har begått hemfridsbrott mot henne och ofredat henne. Om det inte är sant så hoppas jag verkligen att Annika Hamrud och Niklas Orrenius säger detta. Eller Peter Wolodarski. För detta har blivit läst av betydligt fler än som vanligen går in på den sajten. Och det hon berättar ger DN en framtoning av att vara en sämre variant av Expressen eller Aftonbladet. 

Julia Caesar avslöjar själv att hon har jobbat på DN i 20-talet år, att hon slutade 1992 eftersom hon var kroniskt sjuk och att hon är 70 år. Dessutom har hon jobbat med sociala reportage. Jag vet inte vem hon är, men skulle förstås känna igen henne om hon trädde fram. Jag var där samtidigt på DN och är i nästan samma ålder, jobbade 18 år på DN och slutade också 1992. Hon skriver att hon inte har haft någon kontakt med tidningen sedan dess. Hon har en hjärt-kärlsjukdom och flera andra sjukdomar. Hennes hus på landet är handikappanpassat för att hon ska kunna bo där.

Jag har själv en gång råkat ut för Expressen. Det var när min äldste son hade skadats av en nyårsraket och reportern ringde upp mig som "mamma" och ville komma in och intervjua mig för "de hade åkt ända från stan och stod nu utanför min dörr", sade hon. Hon ljög för det går inte så lätt att hitta mitt hus. Så de visste inte var jag bodde, men nu ringde de för att jag skulle titta ut och de skulle se mig eventuellt. Jag orkade inte säga mer än "jag vill inte prata med er" och lägga på luren. De visste inte att jag var journalist på DN utan försökte behandla mig som enbart "sörjande mamma". Det var ytterst obehagligt. Om det är sant som Julia Caesar berättar förstår jag helt och hållet hennes upprördhet, för här blir hon utsatt för upprepad förföljelse för att hon använder sin yttrandefrihet. Så får det absolut inte gå till. 
31.8.2015
Här kan ni läsa vad Niklas Orrenius säger om ovanstående. Han förnekar inte att han har försökt att få tag på signaturen Julia Caesar, men menar att han hela tiden har uppfört sig ordentligt och det ingår i hans jobb att prata med människor. Dessutom håller han på med ett reportage om alternativa medier. Han har varit respektfull och vänlig mot Julia Caesar. Han har inte betett sig illa och det är "lite läskigt" att människor verkar köpa det hon säger rakt av, menar han.

Ja läskigt är ett ord mitt tvååriga barnbarn också har lärt sig. När han blir skrämd av något säger han så: läskigt. Så nu står ord mot ord och eftersom Julia Caesar hitintills inte har presterat några riktiga bevis för det dåliga uppförandet så befinner vi oss på denna punkt. Ord står mot ord. 
15:13
Enligt Dagens Media så hotas nu Niklas Orrenius och hans adress har publicerats. Det är mordhot och att de hotar med att komma hem till honom. Det är väldigt enkelt att få tag i varje medborgares adress. Det är bara att slå upp namnet på internet. Så det behöver knappast publiceras. Men naturligtvis ska inte människor hotas. Det är inte bra. Men det finns alltid knäppskallar där ute. Har upplevt det själv rätt mycket. Peter Wolodarski vill inte kommentera vad som händer. Inte heller om det har påverkat DN:s säkerhet.
15:59
Här går journalisten Andreas Ekström i god för sin vän och tidigare arbetskollega. Julia Caesars version av vad som har hänt är betydligt överdriven. 

"Rent pressetiskt kan vi dessutom konstatera att Julia Cesars hejdlöst skruvade framställning av situationen har fungerat. Det är nu omöjligt för DN:s Niklas Orrenius att skriva något alls om Julia Caesar, eftersom allt han skriver kan misstänkliggöras som någon sorts hämnd, hur iskallt sakligt det än är. Man kan - drastiskt - jämföra det med det där tillfället när Ulf Lundell blev rasande på musikkritikern Karolina Ramqvist, och skrev ett brev till henne som offentliggjordes. Det blev därmed omöjligt för Ramqvist att verka som kritiker i relation till Ulf Lundells arbete."

Han fortsätter med att han är chockad över hatet, häpen över antiintellektualismen, besviken över bristen på publicistisk resning till försvar för denna kollega, som har bedrivit ett helt normal journalistiskt arbete. Det är den hatande extremhögern som har lyckats med bedriften att tysta hans vän och tidigare kollega - om än tillfälligt.

Jämförelsen med Ulf Lundell haltar betänkligt. För en artist och författare är allt som skrivs bra som marknadsföring, för en journalist är det uppenbarligen inte det. Och naturligtvis har det hänt förut i historien att någon på DN inte har kunnat skriva exakt det den ville av till exempel vänskapsskäl. Jag vet. Men då finns det andra som kan ta över. Det är inte så märkvärdigt ifall man nu inte tycker att det ska vara så att journalister ska vara idoler uppsatta på troner och framträda som extraordinära personligheter. Så var det inte på min tid på DN. Stor diskussion minns jag om vi skulle ha bildbyline. En murvel höll sig helt enkelt i bakgrunden. Åtminstone så gott det gick. För att inte förstöra sina chanser till djuplodande reportage.
1.9.2015
Här skriver tidningen Journalisten om hur det gick till när Niklas Orrenius och Julia Caesar möttes. Beskrivningen stämmer i stort med hur Julia Caesar har berättat om detta, förutom då de känslor som hon hade och att det överdrivna agerandet från journalist och fotograf som hon har beskrivit är borttaget och dämpat. Det är Niklas Orrenius beskrivning. Han menar att det är surrealistiskt att bli mordhotad för att han gör sitt jobb och att han inte har gjort något fel. Även om han begriper att det "inte är behagligt att få besök av mig om man skriver sådana saker som Julia Caesar gör". Han bekräftar också att hon var journalist på DN för ett par årtionden sedan. Han har känt till hennes identitet i ungefär ett år.

Helena Giertta chefredaktör på Journalisten tycker att Julia Caesar borde skämmas. Här har en journalist sökt upp henne helt normalt och att be om en intervju är inte trakasserier. Dock glömmer hon de uthängningar som har varit av personer som var sd:are och som ansågs värda att förfölja i bland annat Expressen. De som sympatiserar med detta parti förtjänar att förföljas och bli uthängda enligt både medier och vänsterrörelse. Jag förstår att upprördheten hos Julia Caesar är stor. 

Bakom allt detta ligger Researchgruppen tidigare AFA Dokumentation, som har sålt uppgifter till medierna där de har avslöjat vilka som låg bakom invandringskritiska kommentarer på nätet. Bakom denna grupp finns extremvänstern. Här kan ni läsa om dem. 
9:54
Journalistklubben på DN har uttalat sig på facebook. Länkningen går förstås till den idylliska journalistklubben, inte till det de sade i dag. Jag själv blev avstängd från att vara vän med journalistklubben på DN. Jag försökte svara men det gick inte. Här nedan kan ni läsa kopia:

Journalistklubben Vid Dagens Nyheter Du gör i din krönika en sak av Expressen en gång sökt upp dig i samband med en olycka och jämställer sedan det med att en DN-journalist sökt upp en opinionsbildare för en anonym intervju. Det inte jämförbara storheter. Eftersom klubben värnar framförallt om sina medlemmar, vilket i dag du inte är, och det här är en medlemssida, så tänker vi på de journalister som fått sina hemadresser uthängda i syften som knappast har med dialog, opinion eller intervjuer att göra. Självklart värnar vi din rätt till åsikter men du är inte vän med klubben längre.
  • Gilla · Svara · 2 min
  • Ann Helena Rudberg Tack för det! Ni är inte vän med mig längre. Jo känslomässigt är det jämförbara storheter. Precis som er anonyma upprördhet. Ha ett trevligt liv! Smiley smile
    Det gick inte att skicka kommentaren.

    11:51
    Innan dess hade jag skrivit att de precis som Helena Giertta på Journalisten inte tog hänsyn till förhistorien. Ungefär. Har tyvärr inte kopia på detta. Emma Bouvin på DN svarade mig ungefär så här: kom igen det går inte att jämföra med att lägga ut telefonnummer. 

    Nu har det blivit knas på redigeringen eftersom jag tog kopia på facebook. Är inte bra på att fixa detta, men ni får stå ut. Det har aldrig funnits någon total yttrandefrihet i det här landet. Självklart inte. Det var dyrt förr i tiden att yttra sig för det första. Och så fanns grindvakterna på medierna, vilket de fortfarande gör. Yttrandefriheten har alltid varit villkorad och är det förstås fortfarande. Och särskilt då i en fackklubb. Det är snålt att inte låta gamla medlemmar vara kvar också som vänner. Men som sagt de kan ju inte tillåta vad som helst när det gäller yttrandefrihet. Satt själv i klubbstyrelsen på DN på 70-talet. 

    2.9.2015

1 kommentar:

  1. Jag har också "råkat ut för" Expressen bl a i form av Natalia Kazmierska ...

    SvaraRadera